Foto: De organisatie van het webinar na afloop bij een korte evaluatie, v.l.n.r. boven Johan Kuiper, Wilbert Dekker; v.l.n.r. onder Annemiek Boonstra en Klaas van der Kamp 

Geld en goede raad rond permanente educatie beschikbaar


Zij die het webinar volgden op 8 december over permanente educatie kregen de tijdsinvestering in klinkende munt uitbetaald. Er wacht een pot met geld op iedere pastor die werk maakt van het studieverlof. Op een fulltime-aanstelling gaat het om een bedrag van 2304 euro aan cursusgeld en 800 euro voor supervisie per vijf jaar. Bij kerkelijk werkers zijn er nadere afspraken, zodat ook zij hun studierechten kunnen verzilveren.

Voor degene die vragen heeft is ds. Annemiek Boonstra (a.boonstra@protestantsekerk.nl) al weer ruim een jaar het aanspreekpunt die met ieder een beeldverbinding wil aangaan om de mogelijkheden van de permanente educatie op rij te zetten. Annemiek Boonstra somde tijdens het webinar ook de cursussen op die op dit moment standaard worden aangeboden. Een breed palet van conflicthantering tot Hebreeuws. De vroeger wel gehoorde kritiek dat een aangeboden cursus werd ingetrokken, is niet meer aan de orde. In het achterliggende jaar is dat niet meer het geval geweest en er zijn afspraken gemaakt dat een gedaan aanbod ook daadwerkelijk doorgang vindt, zie de website van permanente educatie. 

Ds. Wilbert Dekker vertelde tijdens het webinar over de ervaringen in de classis Overijssel-Flevoland. Hij maakte enkele jaren deel uit van de werkgroep ‘Permanente educatie’ van de classis en mocht in die hoedanigheid de diverse studieplannen lezen en van feedback helpen voorzien. Hij noemde twee punten die geregeld terugkwamen in de evaluatie: de vraag of de kerkenraad gekend was in de plannen en de vraag of er werkelijk sprake was van een doortimmerd studieplán. Hij citeerde Brigitte Kaandorp die daar zelfs een liedje over heeft geschreven met als refrein. ‘Wat is de bedoeling? Is er ook een plan? Is er over nagedacht. Wat is de bedoeling hiervan?’ Je kan studieplannen tegenkomen met een uitvoerige literatuurlijst en toch voor jezelf de vraag hebben of er wel een rode draad in zit.

Wilbert Dekker nodigde de mensen uit concreet na te denken waar de eigen behoeften liggen. Hij herinnerde daarbij aan het krachtenveld van ambt, persoon en professie. Het is zinvol dat je als predikant kijkt waarin je kunt doorgroeien. In feite vraagt een pastor dat ook aan gemeenteleden; aan doorgroei in geloof. Hij adviseerde daarbij eigen beperkingen onder ogen te zien; soms kan de energie zijn opgedroogd, er kan sprake zijn van eenzaamheid of iemand kan moeite hebben het werk af te krijgen. In zo’n situatie kan het zinvol zijn supervisie op te nemen in het studieplan.

Annemiek Boonstra ging door op de zin van supervisie en coaching. Het is een thema waarvoor apart geld beschikbaar is. Je bent als predikant niet verplicht tot het opstellen van een studieplan, in de zin dat de big-registratie kan worden verloren, maar de kerk veronderstelt wel in het beroepingswerk dat de nodige studiepunten zijn behaald.

Annemiek Boonstra noemde een nieuwe loot aan het firmament van het studieaanbod. Een werkgemeenschap kan aan teamvorming op maat doen en krijgt deze volledig vergoed, bovenop het budget voor individuele permanente educatie. Samen met de PTHU kan worden overlegd, zodat de aanpak toegesneden is op de initiële vraag van een werkgemeenschap.

Er kwamen diverse vragen aan de orde, zoals:
* Met wie moet je overleggen als predikant; de volledige kerkenraad of kan het ook een onderdeel daarvan zijn? (Antwoord: Dat kan ook een onderdeel zijn; al is het wel nuttig de resultaten van dat overleg en van het verlof zo breed mogelijk te delen in het geheel van de kerkenraad).
* Wat moet je doen als je een mooi plan hebt, maar het past niet één-op-één met het aanbod? (Antwoord: Je kan Annemiek Boonstra bellen / beeldklankborden, zodat het zo veel mogelijk op maat wordt gemaakt).
* Zou er in het aanbod niet iets opgenomen kunnen worden van ‘krimp’? (Antwoord: Dank voor de suggestie; misschien zit het onderliggende idee al wel in de traning over N.A.P. en in het missionaire aanbod).
* In hoeverre kan je lopend wetenschappelijk c.q. publicitaire inspanningen rekenen onder het studieverlof? (Antwoord: Dat is in overleg bespreekbaar en kan heel goed tellen voor de studiepunten, het is minder voor de hand liggend er een financiële tegemoetkoming in te verwachten).
* Kan het zo zijn dat het aanschrijven van fondsen om geld averechts werkt? (Antwoord: Nee, dat kunnen we ons niet voorstellen, maar als er twijfel over is, kunnen we overleggen per beeldverbinding).
* Ik ben niet altijd okay met formele toetsingen, dan sla ik zo’n training liever over. Is dat erg? (Antwoord: Nee, dat is bespreekbaar. Je kan de portfolio voor jezelf bijhouden).
* Mag je rechten die je niet hebt opgenomen in je cyclus van vijf jaar in een volgende periode opnemen? (Antwoord: In beginsel niet).

Ds. Klaas van der Kamp gaf tijdens het webinar aan, dat in Overijssel-Flevoland de meeste predikanten en kerkelijke werkers een studieplan hebben. De meeste zijn ook van commentaar voorzien door de classicale commissie. Maar het ontbreekt aan pastores die na vijf jaar een nieuw plan opstellen. Doel van het webinar is ook om daar verandering in te brengen. 

Voor de bijdrage van ds. Wilbert Dekker, klik hier voor een parafrase (de gesproken tekst wijkt daar enigszins van af).