Paassymbool bij vuilnisbelt
Hoe gaan we om met het klimaat? Het kunstwerk ‘Het Baken’ bij de golfbaan in Emmeloord roept onwillekeurig die vraag op. Het is een symbool wat aansluit bij Pasen.
De kunstenaar Maarten de Reus uit Heerenveen heeft het kunstwerk gemaakt. Het Baken markeert de plek (vuilnisbelt) waar de vorige en de huidige bewoners van het omringende gebied aan de nieuwe generaties laten zien hoe zij met hun afval zijn omgegaan. De Reus heeft zich laten inspireren door de vuurbakens die vroeger langs de kunst van de Zuiderzee stonden.
De stortplaats werd van 1977 tot 1999 gebruikt door Afvalverwerkingsbedrijf Het Friese Pad.
Er is in totaal 2,3 miljoen puin gestort. Sindsdien is de 17 meter hoge terp afgedekt en ligt er een golfbaan op. Hoewel de grond in erfpacht wordt uitgegeven aan de gemeente Noordoostpolder, is de provincie verantwoordelijk voor de oude stortplaats. Zo houdt een modern detectiesysteem in de gaten dat de berg niet lekt.
Door het afvalverwerkingsbedrijf werd een prijsvraag uitgeschreven met de opdracht een kunstwerk te ontwerpen die herinnert aan de vuilnisbelt. Maarten de Reus won de prijs. Tegelijkertijd met de onthulling van het kunstwerk op de vuilnisbelt werd de eeuwigdurende nazorg van de stortlocatie overgedragen aan de provincie Flevoland. ‘Het Baken’ is gemaakt door een staalconstructiebedrijf in Nijmegen en is in 29 delen naar de Noordoostpolder vervoerd. Totale omvang 10 x 10 x 10 meter. Het is in 2010 geplaatst.
De kunstenaar zegt zelf over het kunstwerk: ‘In the middle ages primitive lighthouses were operated, consisting of not more than a blunt elevation of earth where a log-fire could be lighted on. The sculpture is a reference to these fire beacons. It also refers to the disorderly heaps of burnable material that people erect to set fire to during Easter. These ‘Easter fires’ are a very old ritual in Europe and as a tradition still very much alive in the Netherlands'.