Foto: ds. Willem van 't Spijker van de Nederlandse Zendingsraad

Missie vraagt om een levenshouding


‘Al zou de bijbel vergaan, dan nog zou jij een levend evangelie blijven. Jij zou voor mensen hun bijbel kunnen zijn’. Pregnanter dan Jasper Meijer het verwoordde tijdens het FUGO-beraad (oecumenisch overleg van Flevoland, Utrecht, Gelderland en Overijssel) op 11 juni liet zich het thema ‘de missionaire kerk’ niet samenvatten.

Willem van ’t Spijker, voorzitter van het bestuur van de Nederlandse Zendingsraad, hield daarover een inleiding. Hij legde uit dat men tegenwoordig in kringen van de zendingsbeweging vaak spreekt over een ‘comprehensive mission’. Het gaat niet alleen om proclamatie van het evangelie, maar om de hele levenshouding. De Bijbel, missionair bij uitstek, is nooit binnenkerkelijk bedoeld, maar richt zich op het hele leven van mensen. Verkuyl sprak al over vier aspecten: proclamatie, diakonia, koinonia en gerechtigheid. Als één aspect ontbreekt wordt de hele missie gecorrumpeerd. In de Anglicaanse kerk spreekt men over een missional church. Mensen worden opgenomen in de missie van Christus. Het Johannes-evangelie vertelt van Hem, dat Hij is gezonden door de Vader. En zoals de Vader Hem zendt, zo zendt Hij ons, Zijn discipelen.

Van ’t Spijker refereerde aan het begrip Missio Dei, dat je sinds de zendingsconferentie van 1950 tegenkomt. Daar is het begrip gemunt. De jongste samenvatting van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie werd ook bij de discussie betrokken. Daar is sprake van de zendende kerk. Mensen die in de kerk deelgenoot van het heilsgeheim zijn geworden, worden daarna uitgenodigd de wereld in te gaan. Ook in de orthodoxe kerk kom je dat idee tegen. Je probeert het eucharistische gevoel vast te houden en door te geven.

Iemand maakte een vergelijking met de eerste gemeente. De apostelen gingen naar een wereld, maar men nog niets van het evangelie had vernomen. De situatie is tegenwoordig anders. Je zou kunnen zeggen dat de hele wereld wel iets van de Bijbel heeft gezien, maar dat met name in de Westerse wereld de kennis is verdampt. Een geestelijke van de Anglicaanse Kerk uit Zuid-Afrika bracht in, dat het begrip ‘zending’ en ‘missie’ haar tegenstaat. Het doet denken aan de koloniale houding van zendelingen, die je uitnodigden de ogen te sluiten en als je daarna je ogen weer opende was het land ingepikt. Willem van ’t Spijker reageerde met begrip en citeerde een Afrikaans gezegde: ‘Totdat leeuwen geschiedschrijvers zijn, zijn jagers altijd de helden’.

Het FUGO-beraad nam afscheid van Vader Theodoor als afgevaardigde van de Russisch-Orthodoxe Kerk. Hij wordt opgevolgd door Jasper Meijer, die de naam ‘Silouan’ in eigen kring draagt.

Foto: Vader Theodoor (links) ontvangt een wierookdoos bij zijn afscheid, daarnaast Jasper Meijer, die een orthodoxe opleiding volgt in Gent