Foto: kerstwarenhuis en kerstmuseum in Rothenburg ob der Tauber
Kerstmusea in Rothenburg hele jaar populair
Het ‘Deutsches Weihnachtsmuseum’ in ‘Weihnachtsdorf’ Rothenburg ob der Tauber is niet het enige kerstmuseum. Je vindt dergelijke musea - zo wijst een kleine rondgang op internet uit - ook in landen als Noorwegen en natuurlijk de Verenigde Staten. Maar het kerstmuseum in Rothenburg is ongetwijfeld één van de bekendste voor Europeanen.
Ook in de zomer vind je er een brede stoet van toeristen die het familiebedrijf van de familie Käthe en Wilhelm Wohlfart bezoeken. Het bedrijf is min of meer toevallig ontstaan in 1964, nadat de familie Wohlfart een muziekcaroussel had gemaakt van hout voor familie in de Verenigde Staten en uit het enthousiasme ontdekte dat er een markt is voor dergelijke producten.
Foto: grote kerstboom in het midden van de winkel
Dat hoeft niet te verbazen als je weet dat er jaarlijks een grote christelijke boekenbeurs is in de VS, de zogenaamde ICRS (International Christian Retail Show). Daar nemen ook diverse Nederlandse bedrijven aan deel. Het is enigszins vergelijkbaar met de Buchmesse in Frankfurt, maar dan puur gericht op christelijke uitgaven. Het opmerkelijke van de beurs is altijd geweest dat een kwart van de standhouders zich richtte op kerst en kerstproducten. De populariteit van de producten van de Wohlfart-familie sluit daar op aan.
De tweede generatie van de familie Wohlfart is inmiddels aan het roer gekomen. Ze hebben het assortiment verder uitgebouwd en verdere kerstproducten ontwikkeld. Als je de winkel in Rothenburg bezoekt vind je een enorm roze boom in het hart van de winkel met duizenden boompjes, figuurtjes, kransjes in de boom gehangen. De winkel biedt een breed assortiment van adventskalenders tot speeldoosjes. Van kerststalletjes tot talloze variaties van kerstballen. Wie doorloopt kan toegang krijgen tot het museum, waarin het verhaal van kerst wordt verteld.
Foto: één van de tientallen kerststalletjes die verkrijgbaar zijn
Dat verhaal is op zijn Duits samengesteld. Het begint met een citaat uit Lukas 2. En het vertelt dat keizer Theodosius (379-395 na Christus) aan het einde van de vierde eeuw pas het kerstfeest op de kalender heeft gezet om het midwinterfeest van Mithras terzijde te kunnen schuiven. Dan valt er toch een gat. Het christelijke kerstfeest ving dat op.
De familie Wohlfart vertelt er over in het museum. Van heidense achtergronden bij het midwinterfeest en de reden om groene bomen en vruchtbaarheidssymbolen te introduceren vind je niets. Het verhaal zet vooral in op de warmte die het feest biedt midden in de koude winter. De tentoonstelling zet sterk in op de negentiende eeuw als het idee van een kerstboom met daaraan gekoppeld allerlei andere producten zich beginnen te ontwikkelen tot een heuse kerstindustrie. Voor de eenvoudige landarbeiders in de bosrijke omgeving van Rothenburg waren de kerstversieringen een welkome aanvulling op het bescheiden inkomen van de familie.
Midden in de zomer, als de mussen van het dak vallen van de warmte, lopen de toeristen achter elkaar door de winkel van Käthi en Wilhelm. In de achterste delen draaien airco’s om de warmte te doorstaan. Hele bussen vol Aziatische gasten bezoeken Rothenburg. Velen kopen een prijzig souvenir bij de Wohlfarts. Als het te groot is om mee te nemen in de bus, geen nood. ‘We leveren over de hele wereld per post. We zorgen dat u uw aankopen ongeschonden thuis kunt uitpakken’.
Foto: bezoekers van over de hele wereld mogen hun kerstwensen in één van de bomen hangen in de winkel
Foto: een adventskalender
Foto: de kerstman
Foto: verbinding van een paradijsthema (de vrucht) en de ballen in de kerstboom
Foto: een kerstboodschap