Foto: links Marianne Nijmeijer-Maris, rechts ds. Wilbert Dekker preses van de classis

Vertrouwenspersoon geeft inkijkje in werk


Marianne Nijmeijer-Maris is al sinds 2016 vertrouwenspersoon voor onder meer de gemeenten Nijverdal en Klein-Salland. Voor de uitgebreide classicale vergadering van 7 november vertelde ze over haar ervaringen. Naar schatting is er iedere maand wel iemand die contact zoekt. De aard van het contact verschilt. Eens per jaar is er een pittige, serieuze melding. Daarnaast zijn er ook onschuldige vragen, mensen die op basis van het woord ‘vertrouwenspersoon’ bellen en eenvoudige vragen stellen als: ‘Ik wil graag naar een kerk gebracht worden, kan dat?’

Marianne Nijmeijer tekende een tijdsbeeld, waarin omgangsvormen zijn veranderd. Twintig, dertig jaar geleden werd er meer getolereerd dan heden ten dage. De hervormde kerk bracht in 1999 een rapport uit over een schuilplaats. In 2019 werden de ervaringen opnieuw tegen het licht gehouden en stelde men opnieuw de vraag: Hoe kunnen we kerk een veilige schuilplaats laten zijn. En dan komen er allerlei vragen en situaties voorbij, die mensen als onveilig kunnen ervaren.

De me-too-beweging en de aanklachten over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland hebben een weerslag op wat wel en niet geaccepteerd wordt. Een vertrouwenspersoon moet daarop aanspreekbaar zijn. Als er sprake is van sterk grensoverschrijdend gedrag zijn er duidelijke protocollen. En in het algemeen moeten mensen gevoelig zijn voor posities van  macht. Dan luistert het nauw.

Marianne Nijmeijer-Maris vertelde over de insteek van de vertrouwenspersoon. ‘Een vertrouwenspersoon zal nooit achter de rug van de klager om iets doen’. Het riep de vraag op vanuit de kerkenraden die aanwezig waren met een vertegenwoordiger: ‘Als er dan sprake is van een strafbaar feit met bijvoorbeeld een minderjarige en de minderjarige wil niet dat je het aankaart?’ Een lastige situatie, gaf de inleidster aan, want als er sprake is van strafbare feiten in zo’n context zou je dat moeten heroverwegen. Je kan daarbij overigens ook de SMPR raadplegen, die je met raad en daad kan bijstaan.

Lukt het om als vertrouwenspersoon je kennis op niveau te houden, wilde een kerkenraadslid weten. Je bent er steeds mee bezig, zei Marianne Nijmeijer-Maris, je volgt bijscholingen, er is intervisie.

‘Zouden we geen hulp kunnen krijgen’, zei een bezoeker, ‘ik kom uit een klein dorp en dan is het lastig zoiets te regelen’. Daarop kwam de situatie in de regio-Hengelo aan de orde. De werkgemeenschap van pastores heeft er het initiatief genomen om de krachten te bundelen. De protestantse gemeente te Hengelo faciliteert de organisatie waarbij twee tot vier vertrouwenspersonen beschikbaar zijn voor de hele regio. De kerkenraden hebben inmiddels een brief ontvangen en kunnen daarin meedoen. De kosten voor scholing en de algemene reiskosten worden verdeeld over de deelnemers.

Mag de vertrouwenspersoon uit de eigen kerk komen?, wilde een ander weten. Bij voorkeur niet, aldus de inleidster, een externe vertrouwenspersoon kan gemakkelijker objectiviteit garanderen. ‘Wie bepaalt de geschiktheid van een vertrouwenspersoon?’, wilde iemand weten. Degene die zich aanmeldt, is niet altijd de meest geschikte.

Vanuit de afvaardigingen van de kerkenraden werd ook doorgevraagd op de VOG, de verklaring van goed gedrag die nodig is voor vrijwilligers. ‘De VOG biedt schijnveiligheid’, aldus een van de kerkenraadsleden. ‘Als je ‘ja’ zegt op het ambt, spreek je ook iets uit’. ‘Maar we zullen ook vanuit de samenleving worden bevraagd op wat we gedaan hebben’, reageerde een ander.

Een vertrouwenspersoon vertelde dat men in eigen gemeente de trits VOG, vertrouwenspersoon en gedragscode serieus ter hand heeft genomen. Er zijn gesprekken geweest met mensen die kwetsbare mensen ontmoeten. ‘Het waren fijne avonden’, aldus de vertrouwenspersoon, ‘en ik heb de indruk dat we weerstanden hebben kunnen wegnemen’.

Huishoudelijk deel 

De classis sprak in een huishoudelijk deel in kleinere kring onder meer over het beleidsplan. De vergadering ging akkoord met de tekst, maar bracht wel twee wijzigingen aan. Het gaat om aandacht voor de rouw in gemeenten in het kader van de krimp; en er wordt specifiek beleid gevraagd aan het breed moderamen in het kader van het predikantentekort in de regio.

De volgende mensen zijn herbenoemd door de classicale vergadering: ds. Jan Dirk Wassenaar (bm-lid en eerste scriba), mevr. Anke de Boer, ds. Gijsbert Rohaan (bm-lid en notulist) en Johan Kuiper (bm-lid en tweede scriba).  Ook benoemd werd ouderling E. Apperlo (Vollenhove). Er staan nog diverse vacatures uit: Almelo (twee), Deventer / Klein Salland, Enschede, Kampen, Zwolle. Gemeenten hebben verder tot 1 december gelegenheid kandidaten te noemen voor de generale synode. In het classicaal college van visitatoren is herbenoemd mevr. Gea Bussink-Veerbeek uit Lelystad. Ds. Louisa Vos uit Zwolle is herbenoemd als lid van het classicaal college voor het opzicht.

De classis gaf opdracht de ringen te wijzen op de mogelijkheid geld uit de classicale pot te vragen voor eigen bijzondere activiteiten met een maximum in totaal van 5000 euro voor alle ringen.

Richard van Urk gaf tijdens de rondvraag aan dat men op Urk diensten verzorgt in het plaatselijke verzorgingstehuis. Wanneer een gemeente een avondmaalstel overcompleet heeft, zou dat uitstekend dienst kunnen dien in het verzorgingstehuis.



In de ring Hengelo agendeerde men landelijke modellen met markeerstift aangepast voor de eigen regio. Voor een indruk: klik hier. 

Foto onder: de classicale vergadering aangevuld met vertegenwoordigers uit de kerkenraden