Niet iedere hulpvraag is oprecht
Er is een fraudeur actief in de kerk, tipte een kerkelijk werker uit Emmeloord. Enkele jaren geleden was er ook iemand die allerlei pastores in de regio belde met een vreemd verhaal. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Of moet je zeggen: de oprechte hulpvraag en de niet oprechte zijn voortdurend aanwezig?
De pastor vertelde dat ze door een persoon is gebeld die zich ‘Laurens’ noemde. Hij gaf aan vreselijke ervaringen te hebben meegemaakt. Hoe meer de man vertelde, hoe meer het verhaal leek op een verhaal dat enkele jaren geleden speelde. Ook toen was er sprake van een wat verwarde man, die beslag legde op de tijd en de aandacht van de pastor. Als je dan doorvroeg, werd er opgehangen.
De pastor die de zaak bij mij aanhangig maakte vertelde dat ze bij een herhaald telefoontje doorvroeg naar meer exacte adresgegevens. 'Wat is uw telefoonnummer? Dan wil ik u graag zo meteen even terugbellen.' Toen werd direct de verbinding verbroken.
De tip die daaruit volgt: ‘Mijn idee bij zo'n 'niet pluis gevoel ' is: zeggen dat je nu geen tijd hebt, maar vragen om het telefoonnummer en dat je zo snel mogelijk even terug zou bellen’. Fraudeurs blijken zelden veel exacte adresgegevens als telefoonnummers en straatnamen af te geven.
Foto: modern schilderij uit Zweeds museum waar kaartenhuis in elkaar stort op moment dat je het onderste mobieltje oppakt, waar iemand belt.