Bijdrage Bert van Rijssen, VKB
Sheet 1: Kerkbeheer in coronatijd
In de uitnodiging die jullie hebben ontvangen staat dat ik het over financiën wil gaan hebben, maar ik
ga het onderwerp wat breder trekken. We hebben het over alle elementen van kerkbeheer in coronatijd.
Sheet 2: Werkterreinen van kerkbeheer
We onderscheiden binnen Kerkbeheer vier verschillende werkterreinen:
* Mensen, dan hebben het we vooral over begeleiding van betaal de en onbetaalde krachten
in de gemeente
* Geld, vooral inkomsten, uitgaven en vermogensbeheer
* Gebouwen: alle dingen die te maken hebben met onderhoud van kerkgebouwen en
dienstwoningen, het beheer van de begraafplaatsen, en kerkinterieur, onder andere de
audiovisuele ondersteuning
* Organisatie: eigenlijk alles wat niet in de bovengenoemde categorieën valt, zoals
administratie, ICT, archief, juridische aspecten etc.
Sheet 3: Rode draag: corona-onderzoek VKB
De rode draad in mijn verhaal is een vorige maand door de VKB gehouden onderzoek over corona bij
de leden van de VKB. Dat onderwerp leeft duidelijk: al op de eerste dag dat de vragenlijst online
werd gezet kregen we 170 reacties, en in totaal hebben bijna 450 kerkrentmeester de vragenlijst
ingevuld, dus bijna éénderde van alle protestantse gemeenten.
De resultaten zijn gebruikt in gesprekken met de overheid, met als doel (onder andere) te bespreken
hoe kerken in aanmerking kunnen komen voor financiële regelingen.
Vandaag laat ik alleen de cijfers zien, maar het onderzoek bevatte ook veel open vragen en de
antwoorden daarop zijn eigenlijk de verhalen in de coronatijd. U vindt die via de aangegeven link
naar de website van de VKB.
Sheet 4: Werkterrein mensen
We hebben gevraagd naar een inschatting hoeveel minder werk de betaalde medewerkers van
gemeenten hebben als gevolg van corona. Veel gemeenten hebben geen betaalde medewerkers en
ander respondenten hebben geen beeld bij eventuele werktijdvermindering en die resultaten
hebben we voor deze en de volgende grafiek buiten beschouwing gelaten. We zien dat vooral
kerkmusici minder te doen lijken te hebben, maar ook voor kosters-beheerders, kerkelijk werkers en
administratieve krachten wordt een halvering van de werktijd verwacht gedurende de looptijd van
de corona-maatregelen.
Sheet 5: Werkterrein mensen
De vraag naar minder werktijd is ook gesteld voor predikanten, en dat uitgesplitst naar hun
takenpakket. Zoals te verwachten schatten kerkrentmeesters in dat predikanten minder tijd kwijt zijn
met vergaderingen, catechisaties en bruiloften. Opvallend is dat niet alleen (zoals verwacht mag
worden) bij uitvaarten, maar ook bij preekvoorbereiding en pastoraal werk veel kerkrentmeesters
juist een verzwaring van het takenpakket van hun predikant zien; dat vind je ook terug in de
toelichting bij deze vraag (zoals gezegd: terug te vinden op de website van de VKB)
Sheet 6: Werkterrein Mensen
Welke regelingen zijn in het leven geroepen voor dit onderwerp? Dat zijn er twee. Ten eerste de
noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid. Van toepassing als je minimaal 20 % aantoonbaar
omzetverlies hebt, dan kun je voor de betrokken medewerkers een tegemoetkoming in de
loonkosten verwachten. Een tiental gemeenten in onze steekproef heeft met succes een beroep op
deze regeling gedaan.
Ten tweede de tegemoetkoming zelfstandige ondernemers: Voor kerken niet van toepassing, maar
misschien wel interessant voor kerkmusici die geen arbeidscontract bij de gemeente hebben.
Sheet 7: Werkterrein Geld
Het werkterrein Geld. We vroegen om een inschatting van de terugloop van inkomsten van
gemeenten als gevolg van corona. We gaan ervan uit dat deze antwoorden betrekking hebben op
heel 2020, dus niet alleen de coronatijd. Kerkrentmeesters maken zich niet al teveel zorgen over de
kerkbalansinkomsten, in hoeverre dat terecht is moeten we nog maar zien; als de sombere
voorspellingen uitkomen zullen veel gemeenteleden minder inkomen krijgen en dat zie je dan toch
terug in Kerkbalans. Voor collecten verwachtten kerkrentmeesters (toen) een duidelijke terugval,
maar of dat bewaarheid wordt: Veel gemeenten maken gebruik van de digitale
collectemogelijkheden en die geven vaak juist een stijging van de inkomsten te zien. Iets anders is te
terugloop van inkomsten uit verhuur en horeca-activiteiten. Die is heel reëel gedurende de hele
coronatijd en gemeenten die daarmee te maken hebben raden we sterk aan toch een naar de NOW
regeling te kijken.
Sheet 8: Werkterrein Geld
Welke andere regelingen zijn hiervoor beschikbaar? De tegemoetkoming ondernemers getroffen
sectoren s vooralsnog voor kerken niet van toepassing, vreemd eigenlijk want bijvoorbeeld de
cultuursector valt er wel onder. Dat is onderwerp van gesprek met de overheid. Verder is er vanuit
de Protestantse Kerk het noodfonds solidariteitskas, speciaal in het leven geroepen door de
coronaproblematiek en bedoeld voor gemeenten die echt in serieuze problemen komen door
corona. Voorwaarden en aanvragen op de aangeven link naar de site van de Protestantse Kerk.
Sheet 9: Werkterrein Geld
De extra actie Kerkbalans. Die is door de ICG, op initiatief van de dienst C&F van de Protestantse
Kerk, opgezet, voor het eerst in de meer dan 40-jarige traditie van de Actie Kerkbalans. De gedachte
erachter is dat juist in corona-tijd kerken er extra toe doen, vanwege hun verbindende functie
diaconale aanwezigheid en hun belangrijkste toegevoegde waarde: Omzien naar elkaar! Dat is juist
nu een extra argument om aan de leden van de gemeente te vragen om een extra bijdrage aan de
eigen kerk, om dat werk/die aanwezigheid te kunnen voortzetten. Op de aangegeven link naar de
site van Kerkbalans kunnen gemeenten teksten, brieven en beeldmateriaal (ook voor gebruik op
sociale media) downloaden.
Sheet 10
Dit is een voorbeeld van het beeldmateriaal (zie foto bovenaan deze website-pagina).
Sheet 11: Werkterrein gebouwen
Het werkterrein gebouwen. We hebben in ons onderzoek ook gevraagd (dat was zelfs de eerste
vraag) wanneer kerkrentmeesters verwachte dat de coronamaatregelen worden versoepeld. Ik laat
die grafiek nu zien vanwege de onderste balk: meer dan de helft van de gemeenten verwacht dat pas
op zijn vroegst vanaf november weer grootschalige fondswervingsacties (fancy-fairs enzo) mogelijk
worden.
Sheet 12: Werkterrein Gebouwen
En veel gemeenten met ingrijpende restauratieplannen hadden dat soort acties juist gepland in 2020,
nu die niet door dreigen te gaan lopen die plannen ook vertraging op. Het lijkt er trouwens wel op
dat met de huidige versoepeling van de maatregelen ook dit soort acties weer mogelijk gaat worden.
Sheet 13: Werkterrein organisatie
Het werkterrein organisatie. Niet onderzocht, maar uit allerlei berichten in de media vast te stellen is
de enorme digitaliseringsslag die gemeente hebben gemaakt tijdens de crisis. Niet allen op het
gebied van collecteren, maar vooral in de communicatie met gemeenteleden. Geïnvesteerd is in
geluids-en beeldapparatuur en de technieken om kerkdiensten online te “streamen”, en er zijn
allerlei initiatieven om via Zoom e.d. toch elkaar te kunnen blijven ontmoeten.
Sheet 14: Werkterrein organisatie
Vanaf 1 juli gaan veel gemeenten de reguliere kerkdienste weer opstarten Wij adviseren om in ieder
geval de verworvenheden van de afgelopen tijd daarbij te gebruiken. Dus bijvoorbeeld via mail
inventariseren wie een kerkdienst wil bezoeken, en vooral: met hoeveel personen (daar kun je je
stoelenplan op afstemmen, gezinnen hoeven de anderhalvemeternorm niet te volgen) om de
capaciteit van de kerk te maximaliseren. Maar vraag je ook af of je niet blijvend de kerkdiensten wilt
blijven streamen (let op: bij voorkeur alleen live omdat anders auteursrechten een risico vormen).
Sheet 15: Werkterrein organisatie
Dit is ook een goed moment om je leden te vragen naar hun belevingen tijdens de corona tijd en hun
verwachtingen en meningen ten aan zien van de veranderde kerkelijke dienstverlening. Als je een
grotere gemeente hebt is dat één op één lastig, daarvoor biedt de VKB binnenkort de mogelijkheid
voor online onderzoek. Gedurende 6 maanden gratis te gebruiken, daarna zijn er (redelijke) kosten
mee gemoeid. Er is een standaard vragenlijst ontwikkeld, met een handleiding om de vragenlijst aan
te passen, deze te verzenden naar de mailadressen in het bestand van de gemeente, en de resultaten
te rapporteren en te analyseren. Naar verwachting volgende week beschikbaar, maar nu al kunt u uw
belangstelling hiervoor kenbaar maken op de aangegeven link.
Sheet 16: Nieuwsbrieven VKB
De VKB heeft in de coronatijd meer nieuwbrieven dan normaal gepubliceerd. Hier ziet u de
onderwerpen die de revue zijn gepasseerd. Te vinden op de aangegeven link, van harte aanbevolen!